Saturday, November 13, 2010

Pesan Mak

Masa kecik2 dulu, aku masih ingat,aku dan adik aku tak berani nak tegur "eh,kesian nya orang tu..kerja berat tengah2 panas..." depan mak, bila tengok pekerja2 buruh kasar buat kerja2 berat tepi jalan,buat bangunan tengah2 panas. Comfirm aku & adik aku balik yang kena ceramah dengan mak aku. Suruh belajar rajin2 kalau tak nak kerja macam tu.Jadi, kita buat2 budoh je lah..Kejadian biasa berlaku dalam kereta.

Bersyukur sangat2 apa yang aku dah ada sekarang ni. Walaupun belajar nak kata rajin tu, takdelah sangat. Banyak hari jugak la monteng, dok lepak tak tentu hala kat pusat2 snooker, isap rokok kretek,sebatang kongsi dekat sepuluh orang. Paling tak pun, menyorok dalam tandas. Bodoh..Langsung tak cool..

Mungkin nasib lebih menyebelahi aku. Bukan nak kata kerja aku sekarang sudah cukup bagus. Apa sangatlah semua tu. Yang penting bagi aku, dengan kudrat yang ada pada aku, aku mampu untuk buat kerja2 aku sekarang. Paling berat pun angkat meja budak-budak. Berpanas bila mengajar PJ kat padang. Panas pagi apalah sangat..Bagi sihat adalah.

Tak boleh nak bayangkan aku angkat empat bijik tong gas tu sekali...Gila,boleh patah pinggang ramping gua! Hahahaha....
Kerja panjat menara tu lagi lah...Baru naik tingkat tiga sekolah,padang bawah pun dah gayat gila babi.Ni kan pula nak naik tiang menara.Lupakan saja!..

Masa aku darjah berapa ntah,aku dah lupa...Aku pernah bercita-cita nak jadi driver jentera penyedok tanah tu..Aku tak tahu nama betul dia apa.Dalam bahasa kampung aku,orang tua2 sebut KATO...Sangat tak bleh blah cita2 tu..
.
.
Cita2 korang?

20 comments:

Globalized Dayung said...

Chakap mak kitak ya nang benar....kerja bagus duit pun senang masuk....

erolnukman said...

Globalized Dayung:
Nang benar..tp anak mak jak yang sik brapa nak patuh..hahaha

ztie said...

kmk pernah bercita2 nak jadi arkitek, sampey kinek tok lom kesampaian. oo tedah. kmk penah bercita2 jadi cikgu. tiba2 mek sik mok.. sebab mek sikpat ngaja org. even time mek gk kecik mek mudah nak moha mun ngaja org. so, mak mek pun salu madah, sikpat ko tok jadi cikgu. So, dari sialah kensel cikgu. Ermph... cikgu...cikgu...

wa kaljis said...

duak2 gambar ku suka tangga.. speaks a million words bah..

mena kata org melaya, org swak kuat2.. pa sidak nangga gambar org nagangkat tosikal sorang2 ilek2 jak engkah atas bahu angkat pergi express.. kali tuk 4 tong gas.. nang kuat org swak... :)

Jue said...

aok bena kt mak erol ya
mummy ku pun ckp benda sama
ssh juak cr duit
dolok nyaman jak mintak dr parent hihihi
dolok ku maok jd polis sbb slalu nanga cita drama series polis di tv3 hahaha

BSI-BSR-VIVIAN said...

ada pict adik kmk khatam sik? yerr..

bgs la keja kinek..alhamdulillah..wp kmk tauk ktk dlok nang manchal. akak mek madah.hehhe sama skolah lok nak?

erolnukman said...

ztie:
hehehe...kmk mula2 dolok bukan suka ney pun sbenarnya.sampey lah kinek tok..kekeke! tp lamak2 ok lah...tanggungjawab..

wa kaljis:
TQ..aok nang bnr ya..kuat2 dak nya oo..respek2..hehehe

jue:
gerat gerat gerat khas...hehehe

BSI:
oo sikda koh gmbar adik ktk khatam..smlm jaga anak,bini gago kat dewan.
aok,sama skolah ng kakak ktk..tp sampey form 3 jak.pasya kmk kenak reject dr skolah ya..huhuhuhu

AmirFX said...

Aku bok pasan org yang nekik tiang yang tinggi2 kedak ya adalah enjinior.. Sidaknya pun gaji leh thn.. P apa juak beza nak?! Sama juak keja.. Janji duit masuk.. haha...

Ninie Nordin said...

bro amir ya. janji duit masyukk~ hahahaha. kmk bcita2 nak jd mak org. ehhhh. bukan. bcita2 mok jd org yg bguna n boleh bkhidmat utk masyarakat satu hari kelak. yerrr. hebat sik? ;P

ciK LyndaWawa igUana said...

LyndaWawa padah..org sarawak kuat sebab makan gambir..hehehe..
harap kitak dapat keja bagus2...

Faizal n Fashitah said...

Sebab yalah pesan mak ya amat penting. Jangan sesekali bantah slagik blom dipikir memena akan pesanan ya yerRRr bebelit sik utak ko baca ya? ehehe. Anyway, gamba 2nd ya.. lamakkk ku merati. Duhal ada urang nekik rah tiang ya duhal. Perghhh tinggi daaa jak eh. Gelik nyawa ku..

labulabi said...

nice pok.mak ku x pesan macam, bapak ku jak salu pesan,skolah mena2,jgan main,jgan jadi mcm kmk org, keja susah nak mesar kitak org.huhu.pesan ya ku ingat sampe kinek tok.

fLo said...

mena kata ktk ekot kata org tua..huhuhu..
yala tek tedah jak rupa org nganta gas ya..patah pinggang..

Amni said...

hahahahaha... nang sik boleh blah la cita2 kitak ya... hehe.. kamek dolok cita2 nak jadi cikgu... siap molah kelas tuisyen kat umah.. padahal masa ya darjah 5 mek asa.. mek polah library kat umah k miak2, jiran2 pinjam na baca.. hehe... macam2 oo.. pernah juak bercita-cita nak ajdi doktor, saintis.. and at last nektok? keja kat pejabat pelajaran.. tp background kamek boleh nyuroh mek jadi chemist la.. sipi2 nak jadi saintis la oo.. hehe.... insha allah , start minggu depan ri senin, kat tempat keja baru mek... hehe


psssttt... ari ya mek madah nak molah entri pasal Bunga Bukan Sekuntum nak? hehe.... here we go!

Bunga Bukan Sekuntum Versi Amni dan Mirul

mat said...

org lain ney dapat keja nekik menara kedak gambar no.2 ya...

Norris said...

ehehe..aku sama juak kala di smah mak aku mun aku malas study dolok..asal nangga buku ku tido..syukur juak la dgn apa yg ada nek tok...

tapi...mun semua org keja kedak kita...sapa ngangkat tong gas ya? sapa kerja molah rumah ....drebar kato..ehehehe..

p/s: cita2 aku dolok? nak jadi arkitek...tedah..sik kesampaian la

Willie a.k.a Reptoz said...

Hahaha!

Nang bagus nasihat mak u. Sekarang dah jadi cikgu, kira okey lah. Hahaha!

Willie a.k.a Reptoz said...

Wey pok, udah cuti sekolah tok iboh lupak update domain blog aku.

Makey http://reptoz.com. Hehehe

TQ.

MKamil said...

Bena kato urang tuo2 dolok kan... Tapi kamek kesian juak dengan sesetengah org yang sik berpeluang nak belajar (wlpun sidak yo cemerlang) disebabkan oleh kekangan dari segi kewangan. Kita memang hendaklah slalu bersyukur dengan apa yg kita ada kenek. Emak mek slalu pesan, bilo kito dah berjaya n ado duit sikit, jgan lupak ngan urang2 yg susah, sb sik semo urang dapat peluang yg sama ngan kita dapat.. :(

erolnukman said...

salam...
mintak maaf banyak2 sebab xdapat nak reply komen ktkorg sorng2...sangat2 gago.tok pun aku baruk balit dari kursus d daro.Sori Tok Mat,sik sempat nak agak kau d opis ari tok tek.Bgaut dgn ferri..
Apa2pun terima kasih semua & mintak maaf sekali gik..
Selamat Hari Raya Aidiladha...=)