Tuesday, October 26, 2010

Fakta-fakta yang diajar kepada aku pada hari ini..

Sekadar ingin berkongsi beberapa fakta yg sempat dicopy dari sini. Mungkin selama ni ada antara kita atau lebih senang, aku sendiri tidak pernah menyedari hal ini. Bukan tidak pernah, tapi malas nak ambil tahu..
1. Kita diajar dalam buku biologi,
Buku pemakanan menerangkan bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.
Tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman.
Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan.Jadi kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. - Bagi aku bontot ayam lagi sedap dari hati dia..hehe

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.
Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad selain susu dan madu.
Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka. - Kopi aku kureng sikit. Aku lebih kepada teh. Aku rasa kalau dari kecik aku memang mengamalkan minum kopi,sah2 sekarang ni aku dah jadi profesor..=)

3. Kita diajar makan kambing tinggi kolesterol,
Namun kambing juga adalah makanan kegemaran Nabi Muhamad. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol. - Kari kambing ada satu kedai mamak tu...Perhhhh...Mengkhayalkan...Dikhuatiri boleh mndatangkan makhruh. Hahaha.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus...
Namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. - MSG tu menatang apa ek??

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat,
Contohnya coke dan maggi.Coke tu sangatlah beracun, pasti sangat tidak baik untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi).- Aku tahu hal ni, tapi tetap tak peduli...huh!

6. Untuk pengetahuan, para agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya
(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),
Namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.
Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. Lagi satu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium,magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas. - Haaa..kena hati2 ni..Kejantanan tu kena jaga...Siapa suka minum soya?
.
.
.
Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis rekod Nabi Muhamad:

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.
Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar,
maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil."

24 comments:

AmirFX said...

MSG ya maksudnya Makanan Sendiri Guna.... haha.. Nway, nice inpo... Mekdi ya nang ptt d elak nak makan d sia... P rata2nya semua setuju d sia cepat gik nak dptkan makanan segera sebab kita malas nak masak d umah...

wa kaljis said...

mena sungguh entry tuk.. semua fakta itu mena2 belaka.. kita yg selamak tuk diputar alamkan oleh barat.. bagus share kedak tuk.. i loike!

erolnukman said...

amir:
tapi tetap suka juak nak makan rah mekdi...semadi jak sarikei tok sikda mekdi..hehe

wa kaljis:
yalah...ada benda nak sik d tauk aku lamak tok..makan main hentam jak..fakta tok pun aku ambik dari iman daud. share mengeshare..=P

Khairul Antasha said...

kmk suka minum coke.. sehari setgh dh xminum coke..ptut tang lain mcm jak.. eh mala jak kuar tjuk..bgus info tok..hehe

ciK LyndaWawa igUana said...

mc D!

Ninie Nordin said...

nasib btulu sik da mcd. jadi kmk selamat dr kolestrol mcd. aih eh. soya~ tpaksa la kurang mnum aek soya tok. grrr.

erolnukman said...

khairul A:
hehe..nang mala kluar tajuk nya tok..aok,kmk org kat umah tok nang tiap hari cola koh..makin gas nya dah kurang makin nyaman rasa..hehehe

cik lyndawawa:
=) nyaman ya bah...

ninie:
nyalah..kat sarikei pun xda mcD.jadi selamat lah kita hoh...=)

Teh O said...

msg ya ajinomoto mbok.. ajinomoto ya nama jenama.. nama lain msg --> bicin.. (Monosodium glutamate)

Willie a.k.a Reptoz said...

Kadang-kadang fakta makanan tok dieksploitasi org untuk kepentingan diri sendiri. Nang susah juak maok tauk yg betol dan salah.

Mun maok benar benar sihat, makan sayur ajaklah paling selamat.

am-rie said...

pas tok minum kopi jak lah..mai secawan!!
soya lam peti ais ya confirm lam tong sampah past tok..kita minum tongkat ali jak..haha..
info menarik bro..mun sik silap nabi pun suka makan buah labu..

erolnukman said...

teh O:
hehehe..paduhal ya maksud nya tek..TQ2 =)

willie:
makan sayur jak?hehehe..makin sikda isi aku tok mun camya.hahaha

amri:
aok...aku mun malar minum tongkat ali jak rasa lain juak sa badan bro..lalu nak jadi HULK.hahaha...

Abg.Syuk said...

mohon share..

ChiLaBaey's Spot said...

Pernah baca fakta2 tesebut... Memang ada kebenarannye... Itulah cara orang kafir mengesatkan pemikiran kita... Apa yang boleh kita lakukan skarang ni adalah tinggalkan atau kurangkan secara perlahan Bro...

Tapi bab ulasan kecil dari bro tu sangat menggelikan hati saya.... Hehehehehe.... :)

Faizal n Fashitah said...

Yalah ku eran bila urang takut2 nak makan dagin kambin. Walhal dagin kambin ya laa rendah kolestrol mun dibanding ngan lembu. Owh sigek gik, maksud sebna MSG adalah Masakan Separa Gegar yerRRr pajakla maksud nya ehehe..

Norris said...

yoh...fakta tok bagus..hhmm...kadang2 info2 mcm tok kita dah baca tapi kita lupa..ada masa kita bloggers patut beri info2 sihat mcm tok..
MSG? aku pun sik tau..ahahaha..

aku sik juak minat kopi..kadang2 mau juak la ..sikmau jadi profesor..jangan2 sida prof ya byk yg kencing manis..ahahaha..maklumla kopi mun sik manis ney nyamannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
ahahahaha

p/s: aku peminat teh-0 ping!

Amni said...

kmk dah baca juak pasal tok kat tempat yang sama.. hehehe

erolnukman said...

abg syuk:
sila2...hak milik semua...=)

chilabaey's:
tu lah..mana bleh tinggal terus.skali skala ok kot..

f&f:
hehehe..bukan..MSG maksudnya mak saya garang..=P

norris:
dolok masa bujang2 suka juak lah minum kopi pekat..pakey up stim la konon..hahaha!

amni:
yaaaa??...sama lah kitaaa...=)

Ani Inherown said...

thank you for sharing...

d_tieah said...

Minum kopi bgs ke?
Erm..
Nescafe tu kire kopi gak kan?

fLo said...

tidakkk!!!!!!!!! mek suka minum soya...gney ya..huhuhu...xmok minum gk dh...

mat said...

best info2 yg diberik ya...aku adalah salah seorang penggemar kopi..haha

pengalaman aku minum kopi dipolah org indon tok lagik best, mun kerap kali lagik aku meminumnya, pasti kaki atau tangan aku kenak potong, sebabnya terlalu manis pekat likat. fuhh...terpejam mata mok minum ya

labulabi said...

kmk dah lmk x minum kopi.ari sabtu ya tek kmk di jamu kopi ngan roti keben.dah lmk kmk x merasa 2 makanan tok.kmk suka kambing.hehehe.x suka mcd.suka teh dari soya.x pernah masuk starbuck.best fakta kitak ya.thank for sharing.

My Little Diary said...

salam ziarah & salam kenal

Nono Fara said...

Jujurnya Erol kmk banyak missed entry2 kitak and now slow and slowly tengah try to cope up with it.. Kmk tengah final exam juak actually and esok pun ada paper juak.. Aaa tensi. tapi kmk nak membaca2 juak blog kawan2..

Info tok suma dari siney kitak dapat? Part susu soya ya nang sahih oo?

Aaa. Kesian kita selamak tok seolah2 diputar belit. T.T