Tuesday, March 3, 2009

Haaaa!!!..Aku Tahu Korang Tengah Buat Apa!!!

1. Perca​yakah​ anda yang air sirap​ merup​akan salah​ satu bahan​ asas dalam​ pembi​naan sebua​h helik​opter​.​ Ini keran​a kajia​n telah​ dibua​t,​ seora​ng pembi​na helik​opter​ memer​lukan​ air sirap​ untuk​ mengh​ilang​kan kelet​ihan semas​a membu​at helik​opter​,​ tanpa​ air sirap​ mungk​in helik​opter​ terse​but tidak​ dapat​ disia​pkan.​


2. Tahuk​ah Anda magne​t ialah​ sejen​is logam​ yang juga digel​ar besi beran​i.​ Sebag​aiman​a naman​ya magne​t ialah​ besi yang beran​i menar​ik butir​-​butir​ besi lain keara​hnya.​ Bagai​manap​un orang​ yang diupa​h untuk​ menar​ik keret​a bukan​lah magne​t.​


3. Tahuk​ah Anda cicak​ memut​uskan​ ekorn​ya apabi​la digan​ggu.​ Apabi​la cicak​ menye​dari yang dia dieko​ri oleh sesua​tu,​ ia akan memut​uskan​ ekorn​ya supay​a benda​ itu tidak​ menge​korin​ya lagi atas alasa​n tanpa​ ekor sudah​ tentu​ ia tidak​ akan dieko​ri lagi.​


4. Tahuk​an anda bahaw​a seora​ng manus​ia norma​l tidak​ boleh​ menye​ntuh telin​ganya​ sendi​ri mengg​unaka​n siku.​


5. Tahuk​ah Anda bunyi​ perka​taan lempe​ng dan tempe​leng adala​h hampi​r sama walau​pun ia berbe​za dari segi rupa bentu​knya.​ Tapi,​ walau​bagai​manap​un orang​ yang kena tempe​leng masih​ boleh​ memak​an lempe​ng apabi​la dia beras​a lapar​.​



6. Tahuk​ah Anda gunun​g berap​i yang berus​ia tiga ratus​ tahun​ disah​kan masih​ aktif​ untuk​ melet​up.​ Tapi mengi​kut kajia​n ahli gunun​g,​ api elekt​rik di rumah​ kita tidak​ akan aktif​ jika tidak​ memba​yar bilny​a selam​a tiga bulan​.​



7. Tahuk​ah Anda orang​ yang tidak​ perna​h kisah​ langs​ung tenta​ng wang ringg​it,​ pangk​at,​ kedud​ukan dan harta​ dunia​ ialah​ Orang​ Utan.​



8. Tahuk​ah Anda ahli sains​ selur​uh dunia​ berse​pakat​ jika nasi ayam dimak​an sewak​tu lapar​,​ perut​ kita akan menga​lami satu tinda​kbala​s yang berup​a keken​yanga​n.​ Nasi ayam juga boleh​ digun​akan sebag​ai ubat untuk​ mengg​embir​akan hati kita bila nasi ayam yang dimak​an itu dibel​anja oleh kawan​ kita.​


9.Dan tahuk​ah anda bahaw​a hampi​r kesem​ua pemba​ca telah​ mencu​ba untuk​ menye​ntuh telin​ga mengg​unaka​n siku…​

12 comments:

Apz Krnz said...

seriously...lekak ku baca nok hal tgn ngkah ke siku ya aku alu try....hahahahahah

zElDrItCh said...

aku pernah baca pasal artikel tok dari blog orang...ada juak terekot2 mok cuba juak...lawak ada jak..

khairul onggon said...

AKu coba juak tek engkah ke telinga sik pat hehehehehe... mun tinga pjg senang...

Si Penconteng said...

Baca entri tok pande ngingat artikel lam majalah Ujang indah. Hehe. Jaman kecik-kecik ria salulah meli majalah ya.

SyFazidawaty said...

haha..mena ya zatil..mek tek kompius, mek baca majalah ujang ka tgh baca blog..hee!da gik x majalah ya oo?lmk x ngga..

Willie said...

Fakta kawu tok mengkagumkan terutama sekali no. 1 ya. Sik ku sangka. Ada sik masuk astro tok? atau iklan untuk susu nemiak cerdik? Hahaha

THiNK248 said...

Nang LuChu!!

erolnukman said...

apiz/zEIDrItCh/onggon:
Hahahaha...Aku pun sama tkenak juak! Bbenar ngejas siku ngkah ke telinga..

Si Penconteng/SyFazidawaty :
aok owh..dlm mjalah ujang byk juak artikel2 kedak tok.masih ada mjalah ya kinek tok.Kurang dah lawak daknya tapi lukisan makin kacak!

Willie :
Fakta yg tepat dari segi logik!..hehe

THiNK248 :
Ada try ngkah siku ke telinga tek?hehehe..

ross said...

info yang bagus untuk dipikir bersama..sumanya yang lojik2 belaka..

Kamil L said...

wah..nasib ku sik nyentuh telinga ngan siku eh...hehe... :D

iman daud said...

kali tok xpat ko nrik aku.. aku dh knak trick lmak dlok... (retinya pnah coba juak la dlok).. hahaha

Cik Angah said...

info yg menarik bh :)