Wednesday, March 11, 2009

Selamat Bercuti..

Yahoooo....esok dah mula cuti!!! Rasanya satu ni jelah yg best (selain hari gaji) kerja sebagai seorang cikgu seperti aku ni.Ye lah,,budak cuti,cikgu pun cuti..Ye ke best?Ermmm,,lantaklah..dah nama pun cuti.Mesti la best.Bagi cikgu cikgi lain aku tak tahu..

Pasti ramai yg beranggapan kerja cikgu lah yang paling best..Sebab apa?Sebab banyak cuti..Hehehe...Sebelum masuk ke dalam bidang perguruan ni pun aku beranggapan macam tu gak.Jadi cikgu best woo..Banyak cuti tu..
Namun,,sebaik sahaja aku melangkah masuk ke dalam kancah ini................
YA!!!!...Anggapan ku selama ini benar belaka...Memang best! Tahap ke'best'an nya tak dapat di gambarkan dgn kata2..Hanya cikgu2 sahaja yang tahu sejauh mana ke'best'an yang aku maksudkan.(faham2 sendirik )
Mungkin tak semua cikgu2 merasa seperti mana yang aku rasa kot.Yelah,,manusia kan..Rambut sama hitam,hati lain2..Aku nak tak nak,harus terima,,yang aku adalah seorang cikgu dimana bidang ini adalah sumber rezeki aku dan anak bini..

Bagi siapa2 yang teringin nak masuk bidang ni,atas alasan "keje cikgu best! Banyak cuti..Gaji pun lumayan!!.." baik anda lupakan saja niat murni anda itu.Hehehe...Bukan nak melemahkan semangat,jauh sekali nak memburukkan profesion ni..Tidak,bukan itu niat aku..Cuma nak mengingatkan kita semua termasuklah aku sendiri.Kerana zaman "chekgu suka main bola.Hari2 chekgu main bola" sudah pun berakhir.Cabaran dia lain..

Pokok pangkalnya di sini 'keikhlasan dalam bekerja'. Eh,aku ikhlas ke dengan apa yg aku kerjakan selama ini?Tunggu...baca sampai habis...

Kerana sudah berpuluh jugalah rakan2 mahupun bukan rakan yang aku temui dan bertanyakan kepada mereka.."bagaimana perasaan selepas masuk ke dalam bidang ni(perguruan)?"..90% jawapan yang aku terima hanyalah senyuman tawar dari mereka..Maksud dalam senyuman itu,korang fikir la sendiri ya..Dan jawapan yg sama juga akan anda terima sekiranya soalan itu yang diajukan kepada aku..Hehehe..
Sekali lagi aku ingatkan di sini,bukan semua cikgu mcm tu..Ada jugak yang betul2 minat dlm bidang ni..Haaa,,yang tu aku no komen.Syabas!(aku minat apa?hahaha)

Ehhh,,tapi kalau jam/minit/saat ni korang tanya aku best tak jadi cikgu?Sumpah jawapan aku,,BEST! sbb esok dah mula cuti..Seminggu beb! Hahahaha...Hari ni aku dah nak balik kampung!! Jadi kepada semua rakan2 selamat bercuti & Jumpa lagi..

Chow...

9 comments:

Felicia F. Ramzi said...

antara part paling best lah ya, bercuti...benar kata ktk, udah jadi cekgu bok tauk 'kemanisan' nya...eheh

zElDrItCh said...

best ada jak jadi chegu...cuti nok best...gaji besar...kerja stgh hari..travelling slalu....layan apa...aku rasa la dari keja bank bgs gik keja jadi chegu..hahah

SyFazidawaty said...

jadi cekgu?pa kakak mek madah x best..pa tek nya cekgu pemulihan..hahaha..mestila nya rasa x best..

AcHiKa said...

camat cutiew2 cekgu erol~~ kim slm baby~~ :P

iman daud said...

terjun dlm bidang tok dlok... bruk dpt mdh kerja tok bgus ka x dr keja lain.. hehe..

Ad Rifza said...

Selamat bercuti..Bestnyee jadi cikgu banyak cuti..hehe..Salam ziarah..

baboon^albino said...

salam singgah...selamat bercuti cikgu!!tapi,kerja cikgu paling best,sebab tanpa cikgu,saya sik kan tauk mebaca,menulis,and mengira,tabik hormat dgn para guru...*tetiba teringat dengan cikgu Pj time sekolah dolok...hehehe...anyway,nice blog,and keep up the good work**

oh,memang benar,biar kita ikhlas dlm semua yg kita lakukan... ;)
salam

Si Penconteng said...

Yalah bes jadi cikgu ko! Salah satu sebab pahal mek ingin mengajar :D

Willie said...

Setuju byk cuti